Exf2KBbe Warsztat samochodowy: diagnostyka komputerowa, elektryk samochodowy, naprawa skrzyni biegów, regeneracja przekładni szczecin CARMAN
Menu strony
Oleje silnikowe
Diagnostyka komputerowae
Układ hamulcowy
Filtry
Akumulator i układ ładowania
Geometria i układ kierowniczy
Klimatyzacja
Opony
Układy wydechowe
Układ hamulcowy

W naszym serwisie wymienisz:

  • klocki hamulcowe
  • tarcze hamulcowe
  • czujniki ABS iESP
  • płyn hamulcowy
  • przewody hamulcowe
  • pompę hamulcową
  • linki hamulca ręcznego
  • szczęki hamulca postojowego

Dodatkowo zdiagnozujemy i naprawimy każdy układ hamulcowy ABS/ASR/ESP

Nasz serwis jest członkiem CENTRUM HAMULCOWYM ATE. ATE to największy producent układów hamulcowych w Europie. Jest dostawcą podzespołów do większości aut na świecie. To główny producent pomp ABS, ESP i ASR. Nawiązaliśmy współpracę z ATE, aby podnieść kwalifikacje naszego serwisu w zakresie metodyki napraw i wymiany układów hamulcowych. Firma ATE to również producent najwyższej jakości klocków hamulcowych i tarcz(jako jedyna firma całą produkcję posiada na terenie Niemiec, gdzie wszystkie wyroby przechodzą wnikliwą weryfikację pod względem jakościowym zanim opuszczą fabrykę). Klocki i tarcze tej firmy będą również najczęściej proponowane przez obsługę naszego serwisu, aby zapewnić maksymalną satysfakcję Klientów.

Kilka podstawowych informacji na temat układów hamulcowych.

Układ hamulcowy pojazdu to wszystkie elementy mające na celu zatrzymanie pojazdu będącego w ruchu a także utrzymanie go w miejscu np. na pochyłości. Samochód zgodnie z przepisami musi być wyposażony w dwa układy hamulcowe:

  • podstawowy (roboczy) – uruchamiany nogą poprzez naciśnięcie pedału hamulca. Hamowanie odbywa się tylko w czasie gdy hamulec jest naciskany (układ monostabilny)
  • dodatkowy (awaryjny; potocznie: ręczny) – hamulec ten służy głównie jako hamulec postojowy w celu zabezpieczenia pojazdu przed zjechaniem z miejsca postoju. W razie awarii hamulca podstawowego ma on za zadanie awaryjne wyhamowanie pojazdu. Hamulec awaryjny jest aktywowany, w zależności od rozwiązania, ręką lub nogą. Działa on od momentu włączenia aż do momentu jego wyłączenia (układ bistabilny)

Podstawowy układ hamulcowy w samochodzie osobowym najczęściej działa na zasadzie prasy hydraulicznej. Kierowca naciskając pedał hamulca tłoczy płyn nieściśliwy w układzie hydraulicznym do tłoków znajdujących się w cylindrach hamulców kół. Tłoki w hamulcach kół przednich mają większąpowierzchnię niż tłoki w tylnych hamulcach. Dzięki temu siła hamowania kół przednich jest większa niż tylnych. Największą zaletą hydraulicznego układu hamulcowego jest to, że siła hamowania jest rozkładana równo na koło prawe i lewe czego nie zapewniały stosowane wcześniej układy cięgien. Hamulec hydrauliczny jest najczęściej wspomagany układem zasilanym podciśnieniem z układu dolotowego silnika. W przypadku zatrzymania się silnika wspomaganie przestaje działać. Przy niedziałającym wspomaganiu w samochodzie osobowym kierowca najczęściej nadal jest w stanie hamować hamulcem podstawowym. Wymaga to większej siły ale jest możliwe.

W układzie hydraulicznym stosuje się zwykle dwa obwody hamulcowe. W razie awarii jednego z nich (np. wskutek przerwania przewodu hamulcowego) drugi ma umożliwić awaryjne wyhamowanie pojazdu. Najczęściej jeden obwód hamuje kołem przednim prawym i tylnym lewym a drugi pozostałymi dwoma kołami.

Często w prostych układach (bez ABS czy systemów kontroli trakcji) stosuje się korektor siły hamowania zmniejszający siłę hamowania kół tylnych gdy nacisk na koła tylne zmniejsza się.

Jednym z elementów układu hamowania jest pompa hamulcowa. Ma ona dwie sekcje (dwa tłoki w dwóch oddzielnych cylindrach) dla dwóch obwodów hamowania. Na pompie hamulcowej umieszczony jest zbiornik z płynem hamulcowym. W trakcie hamowania klocki hamulcowe ścierają się. Im bardziej klocki są zużyte tym bardziej są wysunięte tłoki w zaciskach hamulcowych. To z kolei powoduje zwiększenie pojemności układu hamulcowego i spadek poziomu płynu w zbiorniczku z płynem hamulcowym. Jest to zjawisko prawidłowe. Poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku spada w miarę zużywania się klocków. Na podstawie poziomu płynu można szacować stan klocków, pod warunkiem, że płyn nie był uzupełniany. W nowych samochodach w zbiorniczku hamulcowym stosuje się czujnik poziomu cieczy. Czujnik ten uruchamia lampkę ostrzegawczą. Jeśli lampka zapali się w czasie jazdy, ale od czasu do czasu gaśnie to najprawdopodobniej klocki są mocno zużyte i trzeba je wymienić. Drugą możliwością jest uszkodzony przewód hamulcowy. Wtedy pozostaje hamowanie jednym obwodem i zatrzymanie pojazdu w bezpiecznym miejscu. Trzeba pamiętać, że lampka sygnalizująca niski poziom płynu jest często uruchamiana także przez zaciągnięcie hamulca awaryjnego.

Czasem stosuje się w klockach specjalną warstwę okładziny, która wydaje głośny pisk. Warstwa ta jest umieszczona w ostatniej części okładziny. Daje to efekt taki, że zużyte klocki piszczą zanim uszkodzeniu ulegną tarcze. Ostatnim sygnałem, że trzeba wymienić klocki jest hałas wydawany przez metalowe elementy całkowicie zużytych klocków trących o tarczę.

Włącznik światła STOP może być zrealizowany na dwa sposoby:

  • Czujnik ciśnienia w układzie hydraulicznym zwierający styki gdy ciśnienie wzrośnie.
  • Wyłącznik krańcowy na pedale hamulca.

Bezpieczeństwo ruchu samochodowego poprawiane jest przez producentów aut dzięki wprowadzaniu nowych układów czy funkcji. Zabezpieczenie aktywne wprowadzono w kierunku przewidywania i zapobiegania wypadkom podczas ruchu pojazdu, wspomagając kierowcę. Podstawowymi zespołami tworz±cymibezpieczeństwo aktywne są układy . Poznajmy ich działanie.

ABS

Dla uniknięcia blokowania kół, układ pozwala na modyfikację siły hamowania w każdym kole oddzielnie przez regulację siły nacisku na szczękach hamulcowych. Składa się on z: pompy hamulcowej, zespołu regulacji hydraulicznej posiadającego pompę wtryskową i elektrozawory, czujników prędkości na każdym kole, kalkulatora, kontrolki diagnostyki.W przypadku gwałtownego puszczenia pedału gazu, przy bardzo niskiej przyczepności, hamowanie silnikiem może zablokować dwa koła przednie, nawet bez hamowania. W tym przypadku zostanie podjęte działanie polegające na lekkim dodaniu gazu, żeby zapobiec poślizgowi kół przednich. Działanie to nazywa się MSR.

Elektroniczny rozdział siły hamowania REF zastępuje kompensator mechaniczny. Pozwala na podział siły hamowania między kołami tylnymi i przednimi samochodu i tym samym zapobiega odwracaniu pojazdu o 180 stopni.

ASR

Układ składa się z elementów tradycyjnych układu ABS, specjalnego piktogramu diagnostycznego, połączenia z kalkulatorem silnika i skrzyni biegów, pompy wstępnej. Dzięki czujnikom na kołach kalkulator ocenia poślizg kół. W fazie przyspieszenia pojazdu jeśli jakieś koło (lub kilka kół) ma tendencje do poślizgu, układ za pośrednictwem swojego kalkulatora optymalizuje poślizg opon. Działanie na hamulce odbywa się za pośrednictwem pompy wstępnej i bloku hydraulicznego.

ESP

System ten zarządza stabilnością pojazdu w każdych okolicznościach. W szczególności kontroluje zachowanie się pojazdu, gdy traci on przyczepność na zakręcie. Pozwala on, w granicach praw fizyki, skorygować błąd nieuwagi kierowcy na zakręcie w sytuacji zerwania przyczepności przy nadmiernej szybkości lub nieodpowiednim hamowaniu. ESP jest przewidziane do stawienia czoła wszystkim tym sytuacjom krytycznym w trakcie prowadzenia pojazdu, zapobiegając tendencjom do zerwania przyczepności już w trakcie pierwszych objawów ściągania pojazdu poprzez oddziaływanie na silnik i hamulce. ESP wypełnia również funkcje ABS, REF, ASR i MSR.

 

Źródło: www.wikipedia.pl , www.motofakty.pl

CENNIK

USŁUGA CENA
WYMIANA KLOCKÓW HAMULCOWYCH od 65 KPL
WYMIANA KLOCKÓW OŚ TYLNIA od 80 KPL
WYMIANA KLCKÓW I TARCZ PRZEDNIA OŚ od125 KPL
WYMIANA KLOCKÓW I TARCZ TYLNIA OŚ od140 KPL
WYMIANA SZCZĘK HAMULCOWYCH od 120 KPL
WYMIANA LINKI HAMULCA RĘCZNEGO od 120 KPL
WYMIANA PŁYNU HAMULCOWEGO 120 KPL
DIAGNOSTYKA UKŁADU HAMULCOWEGO od 120 zł
 
Carman © 2010 - Wszelkie Prawa zastrzeżone